Olen aloitellut purjehdusharrastuksen muutamia vuosia sitten. Purjehduksessa yhdistyvät monet hienot ominaisuudet, jotka mahdollistavat suuremman vapauden nykyajan tarkoinsäädellyssä yhteiskunnassa. Arvoja, joita erityisesti arvostan ovat: omavaraisuus, kohtuulliset kustannukset, valinnanvapaus ja luonno parempi ymmärrys. Vesillä olen kulkenut koko pienen ikäni, lähinnä moottorikäyttöisillä paateilla. Näissä veneissä minua kuitenkin häiritsivät iänikuinen meteli, polttoaineen hinta ja katku.
Purjehtiminen on suhteellisen edullista. Millä muulla keinoin voit kiertää Eurooppaa n. 15€ vuorokausihintaan? Suurimmat kulut syntyvät ruokakustannuksista ja satamamaksuista.
Purkkarin omistaja kykenee tuottamaan itse tarvittavan energian liikkumiseen ja sähkölaitteille. Enää ei tarvitse olla öljy-yhtiöiden liekassa.
Purkkarilla voi mennä ja tulla kuten itse tahtoo. Kiireinen nykyihminenkin voi kiertää vaikka koko maapallon pienissä osissa. Lomalla purjehditaan niin pitkälle kuin keretään. Jätetään alus satamaan odottamaan seuraavan loman alkua ja lennetään kotiin jatkaman arkista puurtamista.
Purjehtiminen pakottaa kipparin tutustumaan säämekanismeihin ja antaa mahdollisuuden vaikuttaa omaan hengissäsäilymiseen ja jänniin seikkailuihin. Samalla purjehtiminen on myös kokonaisvaltainen harrastus, joka auttaa saamaan etäisyyttä arkiaskareihin.
Ensimmäisen purkkarin valinta
Koin tärkeäksi, että ensimmäisessä purkkarissa pitää pystyä seisomaan 174cm pituisella rungolla. Veneen tulisi olla tarpeeksi nopea (LYS ~1.10) ja siinä tulisi olla hyvät sisätilat kahdelle hengelle pidemmällekin reissulle.
Purjevenemalleja on monia, siis määrä tuntuu jopa hämentävältä. Osa kulkupeleistä on lisensoitu ja osa on myyty puolivalmisteina tee-se-itse-sisutalla. Kaiken lisäksi tulevat pituudet, syväykset ja leveydet. Luonnollisesti kaikki ominaisuudet vaikuttavat purjehdusominaisuuksiin. Mistään ei oikein tahdo löytyä kovin hyvää tietoa ja olen kuluttanut paljon aikaani selaillessani vanhoja lehtiarvosteluita ja suomi24:n "asiantuntija" kommentteja.
Toppiriki vai osatakila?
Mitä eroa eri rikkauksilla on purjehdusominaisuuksiin? Osatakilassa keulan staagit eivät kiinnity maston huippuun vaan esim. 7/8 mastonhuipusta alaspäin.
Toppiriki:
- Suuri keulapurje
- Sopivampi matkapurjehdukseen
- Tukevampi
Osatakila:
- Pienempi keulapurje- Mahdollista asentaa itse skuuttaava fokka
- Mastoa voi trimmata, jolla saadaan nostettua reivauskynnystä.
- Nopeampi reagoida tuuliominaisuuksien muutoksiin, kun ei tarvitse reivata purjeita.
- Parempi kisoissa ja saaristossa.
- Pidempi puomi?
Muutamia purjevenemalleja alle 20k€
Oheiset veneet on kerätty Suomi24:n purjehtijoiden avustuksella. Mikäli haluat kommentoida paattien ominaisuuksia tai jokin tieto on väärin, niin voit ottaa minuun yhteyttä osoitteeseen heikki.mustonen@gmail.com tai kertoa kommenttisi Suomi24:n keskustelussa:http://keskustelu.suomi24.fi/node/12343581.
Albin Accent 26
Pituus: 8,05 m
Leveys: 2,77 m
Syväys: 1.54 m
LYS: 1.04
Hyvää:
Huonoa:
- Matala ja liian pieni
Huonoa:
- Matala ja liian pieni
Kommentit:
Murena 30:
Pituus: 9,20 m
Leveys: 3,20 m
Syväys: 1,50 m
LYS: 1,09
Hyvää:
Huonoa:
Kommentit:
Huonoa:
Kommentit:
Jättimänen ja kolkko, jotenkin ei vaan sytyttänyt
Scampi mk. IV 30
Pituus: 9,07 m
Leveys: 3,04 m
Syväys: 1,65 m
LYS: 1,097
Hyvää:
- Nopea
- Hyvä sisusta
- Seisomakorkeus?
- Moottori keulassa -> kuivat petivaatteet
Huonoa:
- Moottori keulassa, mahdollista katkua
Kommentit:
Lupaavan oloinen, nopeahko hyvällä sisustalla ja purjehdusominaisuuksilla. Malli dominoi kilpailuja saapuessaan markkinoille. Kelpaa myös avomeripurjehdukseen. Seisomakorkeus on vielä kysymysmerkki.
Maxi Fenix (Dinette) 28
Pituus: 8,30 m
Leveys: 2,85 m
Syväys: 1,55 m
LYS: 1,07
Riki: Osa-takila
Suunnittelija: Pelle Petterson
Riki: Osa-takila
Suunnittelija: Pelle Petterson
Hyvää:
- Hyvän oloinen sisusta
- Seisomakorkeus
- Kohtalaiset purjehdusominaisuudet
- Kohtalaisen nopea
- Mukava matkapursi
Huonoa:
- Peräsin ongelmia, tarkista
- Alkuperäinen moottori on liian pieni
- Hankala ajettava moottorilla.
- Yhden hengen keulapunkka
Kommentit:
- Hyvän oloinen sisusta
- Seisomakorkeus
- Kohtalaiset purjehdusominaisuudet
- Kohtalaisen nopea
- Mukava matkapursi
Huonoa:
- Peräsin ongelmia, tarkista
- Alkuperäinen moottori on liian pieni
- Hankala ajettava moottorilla.
- Yhden hengen keulapunkka
Kommentit:
Sunwind 27
Pituus: 8,22 m
Leveys: 2,60 m
Syväys: 1,55 m
LYS: 1,03
Hyvää:
- Laadukkaasti rakennettu
- Johdonmukainen purjehtia
- Hyvin tarjontaa
- 183cm henkilö sopii seisomaan suorana ainakin pentterin edessä.
Huonoa:
Kommentit:
Rakenne ja materiaalit kestävät aikaa.
- Laadukkaasti rakennettu
- Johdonmukainen purjehtia
- Hyvin tarjontaa
- 183cm henkilö sopii seisomaan suorana ainakin pentterin edessä.
Huonoa:
Kommentit:
Rakenne ja materiaalit kestävät aikaa.
B31 Boström
Pituus: 9,34 m
Leveys: 2,76 m
Syväys: 1,80 m
LYS: 1,06?
Hyvää:
- Tukeva
- Hyvä perhevene
Huonoa:
- Pieni istuinkaukalo
Kommentit:
Albin Ballad
Pituus: 9,12 m
Leveys: 2,95 m
Syväys: 1,55 m
LYS: 1,08
Hyvää:
- Jämerä, kestää myös kovemmassa kelissä.
- Hyvät tilat kolmelle
Kommentit:
Asiallinen paatti, jämerä jolla uskaltaa kovempaankin keliin.
Nardus 92 (Ballad)
Pituus: 9,20 m
Leveys: 2,96 m
Syväys: 1,50 m
LYS: 1,08
Kommentit:
Albin ballad:n kopio. Kelpo paatti
Kommentit:
Albin ballad:n kopio. Kelpo paatti
Albin Cumulus
Pituus: 8,64 m
Leveys: 2,85 m
Syväys: 1,60 m
LYS: 1,10
Hyvää:
- Suurempi sitlooda kuin Balladissa
- Salongissa korkeutta 185cm- Purjehtii hyvin
Huonoa:
Kommentit:
Tukeva ja hyvin purjehtiva.
Hyvää:
- Suurempi sitlooda kuin Balladissa
- Salongissa korkeutta 185cm- Purjehtii hyvin
Huonoa:
Kommentit:
Tukeva ja hyvin purjehtiva.
Shipman 28
Pituus: 8,86 m
Leveys: 2,60 m
Syväys: 1,55 m
LYS: 1,04
Hyvää:
- Helppo purjehtia
- Merikelpoinen
- Hyvä kryssillä
- Seisomakorkeus sisällä
Huonoa:
- Hidas avotuulilla (huono perä)
Kommentit:
Klassikko
Pituus: 8,30 m
Hyvää:
- Helppo purjehtia
- Merikelpoinen
- Hyvä kryssillä
- Seisomakorkeus sisällä
Huonoa:
- Hidas avotuulilla (huono perä)
Kommentit:
Klassikko
Finn Express 83 (FE83)
Pituus: 8,30 m
Leveys: 2,80 m
Syväys: 1,40 m
LYS: 1,07
Hyvää:
- Tasapainoiset purjehdusominaisuudet
- Hyvä saatavuus
- Verraten vankka ja yksinkertainen rakenne
- Matala syväys
- Seisomakorkeus 175cm henkilölle.
- Reagoi hyvin säätöihin
Huonoa:
- Rautaköli
Kommentit:
Aktiivinen kilpailuluokka.
Hyvä artikkeli.
Pituus: 8,85 m
Hyvää:
- Tasapainoiset purjehdusominaisuudet
- Hyvä saatavuus
- Verraten vankka ja yksinkertainen rakenne
- Matala syväys
- Seisomakorkeus 175cm henkilölle.
- Reagoi hyvin säätöihin
Huonoa:
- Rautaköli
Kommentit:
Aktiivinen kilpailuluokka.
Hyvä artikkeli.
Nordisk Familjebåt (NF30 / Nöffi / Merten vinttikoira)
Pituus: 8,85 m
Leveys: 2,65 m
Syväys: 1,55 m
LYS: 1,10
Hyvää:
- Liikkuu hyvin kevyelläkin kelillä
- Kryssii hyvin
- Ottaa hyvin aallot
Huonoa:
- Hivenen ylirikattu
- Loiskuttelee istumalaatikkoon helposti
Kommentit:
Pituus: 9,09 m
Hyvää:
- Liikkuu hyvin kevyelläkin kelillä
- Kryssii hyvin
- Ottaa hyvin aallot
Huonoa:
- Hivenen ylirikattu
- Loiskuttelee istumalaatikkoon helposti
Kommentit:
Ohlson 29
Leveys: 2,84 m
Syväys: 1,58 m
LYS: 1,04
Riki: Toppi
Hyvää:
- Jämäkkä
- Seisomakorkeus
Huonoa:
- Vanhemmassa mallissa nousuherkkyyttä.
Kommentit:
Riki: Toppi
Hyvää:
- Jämäkkä
- Seisomakorkeus
Huonoa:
- Vanhemmassa mallissa nousuherkkyyttä.
Kommentit:
Maestro 31
Pituus: 9,30 m
Leveys: 3,10 m
Syväys: 1.7 m
LYS: 1,13
Hyvää:
- Tottelee hyvin säätöjä
- Hyvä luovissa
- Reivikynnys säätömahdollisuuksien takia luultua ylempi
- Isohko salonki
- Jämäkkä
- Isohko salonki
- Avomerikelpoinen
Huonoa:
- Ei erillistä ovellista vessaa
- Pieni takakajuutta
- Jos purjetrimmi ei ole mitenkään hallinnassa, kallistelee
- Harvemmin myynnissä
Kommentit:
Hyvää:
- Tottelee hyvin säätöjä
- Hyvä luovissa
- Reivikynnys säätömahdollisuuksien takia luultua ylempi
- Isohko salonki
- Jämäkkä
- Isohko salonki
- Avomerikelpoinen
Huonoa:
- Ei erillistä ovellista vessaa
- Pieni takakajuutta
- Jos purjetrimmi ei ole mitenkään hallinnassa, kallistelee
- Harvemmin myynnissä
Kommentit:
Inferno 29
Pituus: 8,80 m
Leveys: 2,50 m
Syväys: 1.50 m
LYS: 1,14
Hyvää:
- Kevyt
- Seisomakorkeus
- Tottumatonkin saa 10 solmua vauhtia avotuulella, ilman spinnua.
- 4 aikuista yöpyy mukavasti ilman ahtauden tunnetta.
- Pentterijärjestelyt ihan OK
Huonoa:
- Kevyt
- Ei sovelias perhepursi.
- Ei sovi aloittelijalle.
- Herkkä ajettava, tämä tarkoittaa vähän jollamaista käytöstä.
- Kallistelee paljon puuskissa.
- Karkaa käsistä helposti
- Keulassa ei ole köysiboksia.
- Kryssissä vaatii boatspeediä kohtuullisen paljon (ainakin pitäköliseen tottuneelle), muuten sortaa pahasti.
- Aallokossa hakaa varsinkin kryssillä tosi ikävästi.
- Reivata saa (ja pitääkin) jo melko hiljaisissa tuulissa, kun kölipainoa on liian vähän veneen muihin ominaisuuksiin nähden.
- Pinnamiehen paikalta ei ihan yltä fallien vinssinvapauttajille, joten yksinpurjehtija kaipaa kyllä herkästi pinnapilottia.
Kommentit:
Manio peli. Rahalla saa kohtuulliset tilat, mutta vauhdissa löytyy ja LYS 1,14 on sellainen, että sillä pärjää parhaiten 3-5 m/s tuulissa. Kovassa kelissä iso purjepinta-ala kostautuu ja reivillä vene ei oikein tahdo nousta tuuleen. Mielestäni paras yhdistelmä vauhti ja asuttavuutta tässä hintaluokassa (20-23 t€). Hyvät sivut www.vihne.com.
Lähde:http://keskustelu.suomi24.fi/node/3490605
Hyvää:
- Kevyt
- Seisomakorkeus
- Tottumatonkin saa 10 solmua vauhtia avotuulella, ilman spinnua.
- 4 aikuista yöpyy mukavasti ilman ahtauden tunnetta.
- Pentterijärjestelyt ihan OK
Huonoa:
- Kevyt
- Ei sovelias perhepursi.
- Ei sovi aloittelijalle.
- Herkkä ajettava, tämä tarkoittaa vähän jollamaista käytöstä.
- Kallistelee paljon puuskissa.
- Karkaa käsistä helposti
- Keulassa ei ole köysiboksia.
- Kryssissä vaatii boatspeediä kohtuullisen paljon (ainakin pitäköliseen tottuneelle), muuten sortaa pahasti.
- Aallokossa hakaa varsinkin kryssillä tosi ikävästi.
- Reivata saa (ja pitääkin) jo melko hiljaisissa tuulissa, kun kölipainoa on liian vähän veneen muihin ominaisuuksiin nähden.
- Pinnamiehen paikalta ei ihan yltä fallien vinssinvapauttajille, joten yksinpurjehtija kaipaa kyllä herkästi pinnapilottia.
Kommentit:
Manio peli. Rahalla saa kohtuulliset tilat, mutta vauhdissa löytyy ja LYS 1,14 on sellainen, että sillä pärjää parhaiten 3-5 m/s tuulissa. Kovassa kelissä iso purjepinta-ala kostautuu ja reivillä vene ei oikein tahdo nousta tuuleen. Mielestäni paras yhdistelmä vauhti ja asuttavuutta tässä hintaluokassa (20-23 t€). Hyvät sivut www.vihne.com.
Lähde:http://keskustelu.suomi24.fi/node/3490605
Mamba 31
Pituus: 9,35 m
Leveys: 3,07 m
Syväys: 1.65 m
LYS: 1,09
Hyvää:
Huonoa:
Kommentit:
Pituus: 9,47 m
Hyvää:
Huonoa:
Kommentit:
Linjet 32
Pituus: 9,47 m
Leveys: 3,09 m
Syväys: 1.70 m
LYS: 1,12
Hyvää:
- Hyvä pienen perheen kesälomapursi.
Huonoa:
Kommentit:
Erinomaisen laadukas vene, pesee sen suhteen muut ruotsalaiset aikalaisensa mennen tullen. En ole Linjettiä omistanut, mutta aika paljon sellaisella purjehtinut ja monipuolisesti tutustunut. Vene kestää vielä varmasti seuraavallekin polvelle.
Lähde: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11614410.
Linjett 32 purjeveneen matkakertomuksia
Pituus: 9,04 m
Hyvää:
- Hyvä pienen perheen kesälomapursi.
Huonoa:
Kommentit:
Erinomaisen laadukas vene, pesee sen suhteen muut ruotsalaiset aikalaisensa mennen tullen. En ole Linjettiä omistanut, mutta aika paljon sellaisella purjehtinut ja monipuolisesti tutustunut. Vene kestää vielä varmasti seuraavallekin polvelle.
Lähde: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11614410.
Linjett 32 purjeveneen matkakertomuksia
Jon 30
Leveys: 3,06 m
Syväys: 1.80 m
LYS: 1,09
Hyvää:
- Erittäin tukeva avomerivene. Ei hötky pienistä.
- Seisomakorkeus 184 cm.
- Käyttäytyy selkeästi ja rauhallisesti.
- Lyijyköli
- Toimiva sisustus. Peräkajuutta kahdelle hengelle on 30-jalkaisissa harvinaisuus.
- Tilava pentteri ja erillinen vessa.
- Viimeistely koko- ja hintaluokassa poikkeuksellisen laadukasta.
- Iso istumalaatikko. Kuusi mahtuu istumaan reilusti.
Huonoa:
- Hidas kevyillä tuulilla. Silti mainettaan nopeampi.
- Luovikärkkäyttä.
- Vaatii tavallista enemmän paneutumista purjeiden trimmaamiseen.
Kommentit:
Hyvää:
- Erittäin tukeva avomerivene. Ei hötky pienistä.
- Seisomakorkeus 184 cm.
- Käyttäytyy selkeästi ja rauhallisesti.
- Lyijyköli
- Toimiva sisustus. Peräkajuutta kahdelle hengelle on 30-jalkaisissa harvinaisuus.
- Tilava pentteri ja erillinen vessa.
- Viimeistely koko- ja hintaluokassa poikkeuksellisen laadukasta.
- Iso istumalaatikko. Kuusi mahtuu istumaan reilusti.
Huonoa:
- Hidas kevyillä tuulilla. Silti mainettaan nopeampi.
- Luovikärkkäyttä.
- Vaatii tavallista enemmän paneutumista purjeiden trimmaamiseen.
Kommentit:
H-323
Pituus: 9,85 m
Leveys: 3,56 m
Syväys: 1.45 m
LYS: 1,13
Riki: Osa-takila
Suunnittelija: Hans Groop
Hyvää:
Huonoa:
Kommentit:
Riki: Osa-takila
Suunnittelija: Hans Groop
Hyvää:
Huonoa:
Kommentit:
H35
Pituus: 10,5 m
Leveys: 2,60 m
Syväys: 1.5 m
Pituus: 10,12 m
Leveys: 2,94 m
Syväys: 1.76 m
LYS: 1,13
Takila: Osa-takila
Suunnittelija: Guy-Christer Lönngren
Hyvää:
- Runsaasti makuupaikkoja (etenkin takakajuuttaisessa "cruising mallissa" joita muutama yksilö valmistettu).
- Rungon pinta-ala käytetty tehokkaasti mikäli mittarina paljon makuupaikkoja.
- Purjehtii hyvin ikäisekseen
- Suhteellisen kevyt kulkemaan leppoisammassakin tuulessa.
Huonoa:
- Keveys näkyy hentoina rakenteina, kansien koko pinta-alan kattava kallistus satamassa ollessa (inhottavat kulkea).
- Ei mikään erityisen kovan kelin vene jos mielii vaikka joskus pidemmälle reissulle.
- Melko niukat säilytystilat.
- Seisomakorkeus uupuu muualta kuin kulkuaukon lähettyviltä.
- Eri yksilöiden vertailu vaikeaa koska osa ei veistämön itsensä tekemiä sisältä.
Omistajan kommentit:
ihan hyvä vene kattamaan suurimman osan tarve eli kesäloma matkailu esim saaristomerellä ja viikonloppuja lähisaarissa perhemiehistöllä hintaansa nähden. Oma kokemus 5 kesää kyseisestä veneestä. En hankkisi kyseistä venettä uudestaan jos tuon kokoista & hintaista hakisin vaan mielummin tukevammin rakennetun veneen kuten esim Jon 30/Shipman 28 yms.
Takila: Osa-takila
Suunnittelija: Guy-Christer Lönngren
Hyvää:
- Runsaasti makuupaikkoja (etenkin takakajuuttaisessa "cruising mallissa" joita muutama yksilö valmistettu).
- Rungon pinta-ala käytetty tehokkaasti mikäli mittarina paljon makuupaikkoja.
- Purjehtii hyvin ikäisekseen
- Suhteellisen kevyt kulkemaan leppoisammassakin tuulessa.
Huonoa:
- Keveys näkyy hentoina rakenteina, kansien koko pinta-alan kattava kallistus satamassa ollessa (inhottavat kulkea).
- Ei mikään erityisen kovan kelin vene jos mielii vaikka joskus pidemmälle reissulle.
- Melko niukat säilytystilat.
- Seisomakorkeus uupuu muualta kuin kulkuaukon lähettyviltä.
- Eri yksilöiden vertailu vaikeaa koska osa ei veistämön itsensä tekemiä sisältä.
Omistajan kommentit:
ihan hyvä vene kattamaan suurimman osan tarve eli kesäloma matkailu esim saaristomerellä ja viikonloppuja lähisaarissa perhemiehistöllä hintaansa nähden. Oma kokemus 5 kesää kyseisestä veneestä. En hankkisi kyseistä venettä uudestaan jos tuon kokoista & hintaista hakisin vaan mielummin tukevammin rakennetun veneen kuten esim Jon 30/Shipman 28 yms.
Comfort 30
Pituus: 9,09 m
Leveys: 3,03 m
Syväys: 1.68 m
LYS: 1,09
Riki: Toppi
Suunnittelija: Rolf Magnusson
Hyvää:
- lyijyköli
- seisomakorkeus
- omassa koko- ja ikäluokassaan varsin tilava
- purjehtii mukavasti
- Pentteri oli riittävän kokoinen ja säilytystiloja mukavasti.
- Avotila suhteellisen ja ruotsalaiseen tapaan turvallisen korkealaitainen antaen sparayhoodin kanssa hyvän suojan.
- Runkomuoto on esimerkiksi hiukan parempi kuin Balladissa.
Huonoa:
Kommentit:
Rakenteellisesti kannattaa tarkastaa rakenteet maston ympäriltä. Masto tulee kannelle ja ensimmäisissä veneissä rakenne oli turhan heppoinen, joka aiheutti ainakin maston pumppaamista
Riki: Toppi
Suunnittelija: Rolf Magnusson
Hyvää:
- lyijyköli
- seisomakorkeus
- omassa koko- ja ikäluokassaan varsin tilava
- purjehtii mukavasti
- Pentteri oli riittävän kokoinen ja säilytystiloja mukavasti.
- Avotila suhteellisen ja ruotsalaiseen tapaan turvallisen korkealaitainen antaen sparayhoodin kanssa hyvän suojan.
- Runkomuoto on esimerkiksi hiukan parempi kuin Balladissa.
Huonoa:
Kommentit:
Rakenteellisesti kannattaa tarkastaa rakenteet maston ympäriltä. Masto tulee kannelle ja ensimmäisissä veneissä rakenne oli turhan heppoinen, joka aiheutti ainakin maston pumppaamista
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti